بازار مسکنگردشگری

دهکده المپیک تهران کجاست

محله دهکده المپیک یکی از محلات قدیمی تهران است ، قدیمی ترین بخش محله مربوط به ساختمان های دهکده المپیک است و بخش جدید محله نیز بلوار دهکده المپیک از همت تا میدان المپیک را شامل می شود.  این منطقه در شمال غربی تهران قرار دارد. در گذشته جزئی از اراضی کن بوده و جزو منطقه ۵ تهران محسوب شده است، اما با تقسیم اراضی شهرداری منطقه ۵ و تأسیس شهرداری منطقه ۲۲، محله‌ای از محلات این منطقه جدید شد. حال اگر شما هم قصد دارید این محله را برای سکونت خود انتخاب کنید پیشنهاد می کنم با تور محله گردی این هفته املاک آنلاین همراه باشید تا شما را با بخش ها و مراکز مختلف این محله آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

محله دهکده المپیک در یک نگاه

  • نام محله: دهکده المپیک
  • منطقه: 22تهران
  • محل اسقرار: شمال غربی تهران
  • بافت محله: نسبتا قدیمی
  • همسایه های محلی: رودخانه و باغ های کن از شرق | شهرک راه آهن از غرب | رشته کوهای البرز از شمال | اتوبان شهید همت از جنوب
  • دسترسی های محلی: بزرگراه شهید همت | بزرگراه آزادگان
  • ایستگاه مترو : ندارد
  • ایستگاه BRT: ندارد
  • سطح قیمت: متوسط
  • نرخ ملک: از متری 4 میلیون تا 6 میلیون

محله دهکده المپیک کجاست؟

اگر بخواهیم محله دهکده المپیک را معرفی کنیم باید از اینجا شروع کنیم که این محله در شمال غربی تهران در منطقه 22 واقع شده است. در ضلع شرقی این شهرک رودخانه و باغ‌ های کن و در ضلع شمالی آن رشته کوه‌های البرز قرار دارند، همچنین این شهرک از ضلع جنوبی به اتوبان همت ختم می‌شود.

بافت محله دهکده المپیک چگونه است؟

بافت این محله قدیمی محسوب می شود چرا که این شهرک در دهه 40 قبل از انقلاب ساخته شده است. دهکده المپیک به خاطر کاربری اولیه، معماری خاصی دارد، بلوک های چهار یا پنج طبقه با فضای سبز از یکدیگر جدا شده اند و محله ای نسبتا دنج و خاصی را تشکیل داده اند.

وجه تسمیه و علت نام گذاری این محله چیست؟

تاريخچه احداث اين محله به زمان برگزاري بازيهاي المپيک در فواصل بين سال هاي۱۳۵۰ الی ۱۳۵۷برمي گردد. هدف از احداث چنين محله اي که تحت عنوان دهکده المپيک نامگذاري گرديده ، ايجاد امکانات اسکان ورزشکاران ساير کشورها و همچنين توسعه و گسترش امر ورزش از نظر آکادميک بوده است. بعدها محدوده ی فعلی دانشگاه علامه طباطبایی تبديل به مکان اسکان هموطنان جنگ زده در جريان جنگ تحميلي شده و محله مذکور مدتي به عنوان ميزبان در خدمت شهروندان شهرهاي جنوبي کشور گرديده بود.

نام دهکده المپیک به خاطر بازی‌های آسیایی در تهران به جا مانده که در واقع دهکده بازی‌ها در این محل قرار داشته‌است. برنامه ریزی برای ساخت دهکده المپیک به سال 1348 بر می گردد که قرار شد بازی های آسیایی در دهم شهریور سال 1353، در تهران برگزار شود و از آنجا که بازی ها در مجموعه ورزشی آزادی برگزار می‌شده است، دهکده المپیک جهت اسکان ورزشکاران احداث می شود.

بعد از اتمام بازی های آسیایی سال 1353 تا اول انقلاب، از دهکده المپیک به عنوان محل برگزاری اردوی تیم های ملی استفاده شده است و بعد از انقلاب نیز بر اساس مصوبه هیات وزیران ساختمان های دهکده به کارکنان سازمان تربیت بدنی توسط سازمان مسکن و شهرسازی فروخته می شود.

تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه های این محله چگونه است؟

جمعیت این محله بالغ بر ۷۰۰ خانوار با جمعیتی معادل 6578 نفر دارای سرای محله است. مساحت این محله 7/05 کیلومترمربع محاسبه شده و اکثر آنها از کارکنان سازمان تربیت بدنی هستند.این محله به دلیل بافت قدیمی که دارد تقریباً اشباع شده از جمعیت محسوب می شود و هیچگونه بازسازی داخل شهرک آن صورت نگرفته است. بازسازی ها تنها توسط ساکنین و داخل واحدها صورت گرفته است و این شهرک همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است. سطح قیمت در این محله به دلیل بافت قدیمی متوسط است و نرخ ملک در این منطقه از متری 4 تا 6 میلیون متغیر است.

دسترسی ها و خیابان های مهم این محله کدام است؟

در ضلع شرقی این محله رودخانه و باغ‌ های کن و در ضلع شمالی آن رشته کوه‌های البرز قرار دارند. همچنین این محله از ضلع جنوبی به اتوبان همت ختم می‌شود. دسترسی اصلی این محله از اتوبان شهید همت است که از شرق به غرب آن ختم می شود. از سمت جنوب به شمال با اتوبان آزادگان هم مسیر می شود.

معرفي مراكز آموزشي و فرهنگي محله دهکده المپیک

در جنوب غربی دهکده، سه ساختمان آموزشی قرار دارد که مدتی ساختمان آموزشی و بعدها به خوابگاه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی تبدیل شده است و در اوایل جنگ تحمیلی نیز مهاجرین جنگ زده در ساختمان های مذکور اسکان داده شده و در نهایت در سال 1382 دانشگاه علامه طباطبایی در این محله مستقر می شود. در محله دهکده المپیک مدرسه دولتی شهید مطهری در ابتدای شهرک و دانشگاه دولتی علامه طباطبایی در غرب شهرک قرار دارد. این منطقه دارای سرای محله می باشد که خود نوعی مرکز آموزشی و فرهنگی محسوب می شود.

مراکز خرید اصلی محله دهکده المپیک کجاست؟

در مرکز دهکده المپیک مجموعه ای جهت خرید و رفاه حال ساکنین تعبیه شده است که شامل مغازه های کوچک و فروشگاه تعاونی مصرف کنندگان تربیت بدنی است، همچنین در این محله بازار تره بار محلی و فروشگاه زنجیره ای شهروند موجود است که برای تهیه مایحتاج روزانه از آن استفاده می شود می توانید .

محله دهکده المپیک چند مرکز مهم دولتی دارد؟

از مراكز مهم دولتي در اين محله مي توانيم به بانک هایی چون بانک ملی، بانک تجارت، بانک پاسارگارد، بانک صادرات و.. ، ایستگاه آتشنشانی اشاره كنيم. هچنین از مراکز مهم دولتی – فرهنگی هم می توان به دانشگاه علامه طباطبایی داخل محله اشاره کرد.

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

مسجد حضرت ابوالفضل در مرکز دهکده المپیک و در نزدیگی پایگاه بسیج و سینما قرار دارد که تمامی امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این محل انجام می‌شود.

در این محله چند مرکز درمانی معتبر وجود دارد؟

مرکز بهداشت دهکده، مرکز جراحی ارم از مراکز درمانی این شهرک به شمار می رود. همچنین ساکنین این محله برای انجام فعالیت های درمانی می توانند به بیمارستان ایرانیان که در قسمت پشت بازار میوه و تره بار قرار دارد  مراجعه کنند و یا از مراکز درمانی واقع در محله مجاور شهرک راه آهن (گلستان) استفاده کنند.

اماکن تفریحی و ورزشی محله شهرک راه آهن کجاست؟

دهکده المپیک به دلیل همجواری با بزرگترین قطب های گردشگری منطقه 22 یعنی دریاچه چیتگر و آبشار تهران توانسته است توجه خانواده های بسیاری را به خود جلب کند. از جمله امکان تفریحی نزدیک به این محله می توان به بوستان بزرگ جوانمردان، آبشار تهران و پارک جنگی چیتگر و دریاچه خلیج فارس تهران در همسایه غربی این محله اشاره کرد. معروفترین مکان برای ورزش و ورزش دوستان باشگاه ورزشی توحید است که برای تمامی ساکنین محله شناخته شده می باشد. سینما دهکده جایی برای تفریح ساکنین داخل شهرک و دیگر شهروندان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا