محوطه سازی

قوانین استفاده از حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان

فضای آزاد و بدون سقفی که در بخشی از محوطه ساختمان طراحی می شود، حیاط خلوت نام دارد. این فضا که به صورت مشاع و اختصاصی استفاده می شود، برای نگهداری گل و گیاه، ساخت استخر و درست کردن یک محیط گرم و صمیمی برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه مناسب است. برای استفاده از حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان، یک سری قوانین وجود دارد. به عنوان فردی که در ساختمان سکونت دارد، باید این قوانین را بدانید تا بعد ها با همسایگانتان دچار سوء تفاهم نشوید. برای مثال شما باید بدانید که در صورت مشاع بودن حیاط خلوت اجازه ندارید بدون هماهنگی هیچ وسیله ای را به آن جا اضافه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با بررسی قوانین استفاده از حیاط خلوت، جنبه های مختلف به وجود آوردن این فضای متفاوت و جذاب را بررسی کنیم.

قوانین ساخت حیاط خلوت در ساختمان چیست؟

  • برای ساخت قانونی حیاط خلوت در طبقه اول آپارتمان باید به موارد زیر توجه کنید:
  • کف حیاط، شیب مناسبی داشته باشد تا در صورت باران آمدن یا شستشوی آن، آب خیلی راحت به سمت چاه هدایت شود.
  • اگر این حیاط برای تامین نور فضای آشپزخانه ساخته شده، باید عرض 2 متری و مساحت 6 متری داشته باشد.
  • مساحت حیاط خانه هایی که متراژ آن ها کمتر از ۲۰۰ متر است، باید ۳ درصد کل زیر بنا باشد.
  • اگر دو واحد به صورت مستقل نور طبیعی خود را از یک حیاط می گیرند، فاصله بین دیوار و پنجره های مقابل حداقل باید ۶ متر در نظر گرفته شود.
  • در صورت بسته بودن حیاط خلوت یا پاسیو با سقف شیشه ای، این بخش برای تهیه مطبوع هوا باید به صورت بازشو طراحی شود.

حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان؛ اختصاصی یا مشاع؟

راجع به حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان،گاهی بین ساکنین و مالکین محترم اختلاف نظر وجود دارد. برای مثال در سند ملک ذکر شده که حیاط خلوت جزو واحد مربوطه است. در حالی که ممکن است یک مالک دیگر ادعای مشاع بودن آن را داشته باشد. بعضی صاحبان ملک سعی دارند بخشی از مشاعات را به عنوان یک واحد در نظر بگیرند تا برای فروش خانه، پول بیشتری بگیرند. مشاورین املاک هم برای اینکه حق کمیسیون بیشتری دریافت کنند به این موضوع توجهی ندارند.

حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان؛ اختصاصی یا مشاع؟

باید بدانید که این مشکل در دفاتر اسناد رسمی حل می شود. در واقع این ابهام باید در سند اصلی ساختمان و سند تمام مالکین برطرف شود. درستی اختصاصی بودن یا مشاع بودن حیاط خلوت به مدیر ساختمان واگذار شده است. با این حال در صورت بالا گرفتن اختلاف ها، این قضیه توسط دادگاه پیگیری می شود.

قوانین استفاده از حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان

  • ساکنین طبقه اول آپارتمان، دسترسی کامل به حیاط خلوت دارند. اما نباید هیچ دخل و تصرفی در این فضا داشته باشند. برای مثال نمی توانند انباری یا پارکینگ بسازند یا از این فضا برای راه اندازی کسب و کارشان استفاده کنند. خوشبختانه پروژه نارنجستان ۵ با داشتن فضای اختصاصی برای پارکینگ و انباری، این مشکل را حل کرده است.
  • ساکنین طبقه همکف این اجازه را ندارند که آزادانه از حیاط خلوت استفاده کنند. ایجاد اختلال در تهویه و تامین نور و بر هم زدن آرامش ساکنین دیگر برخلاف قوانین استفاده از حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان است.
  • ساکنین طبقه‌ ای که حیاط خلوت دارند قبل از مسقف کردن فضا باید از تمام اهالی ساختمان اجازه بگیرند.
  • در صورتی که ساکن طبقه همکف که به حیاط خلوت ساختمان دسترسی دارد بدون اجازه دیگران فضای حیاط را مسقف کند، ساکنین می توانند این موضوع را پیگیری و بر علیه او شکایت کنند.
  • بر اساس قانون ۱۰۰ شهرداری، ساکنین ساختمان می توانند برای تخریب ساخت و ساز در قسمت مشاعات، پیگیری های لازم را انجام دهند.
  • برای استفاده از حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان به عنوان پارکینگ، کسب اجازه رسمی هم نمی تواند به معنای چادر زدن یا نصب پرده باشد.
  • در صورت قانونی شدن حق استفاده یک واحد از حیاط خلوت به عنوان پارکینگ، او اجازه ندارد حق رفت و آمد ساکنین دیگر را از درهای ورودی سلب کند.
  • از آنجایی که ساختمان از اول همین گونه ساخته شده بوده، سایر ساکنین اجازه ندارند بابت عدم دسترسی به حیاط خلوت شکایت کنند.

قانون شهرداری در مورد حیاط خلوت

برای ساخت حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان، استفاده از سقف های کاذب که از جنس پلی کربنات هستند، منع قانونی ندارد. اما نصب سقف هایی که با آجر، گچ خاک، تیر آهن و… ساخته شده اند، مطابق قوانین شهرداری غیر مجاز است. نورگیر طبقه اول سقف حیاط خلوت هم اگر در اختیار یکی از واحدها باشد و واحد‌های دیگر امکان عبور در آن را نداشته باشند، در صورت مجاز بودن ارتفاع و عدم ایجاد مزاحمت برای طبقات بالا هیچ منع قانونی ندارد.

قانون شهرداری در مورد حیاط خلوت

آیا می توان حیاط خلوت را مسقف کرد؟

امکان مسقف کردن حیاط خلوت وجود دارد. اما این کار باید بر اساس قوانین شهرداری و با توجه به حفظ حریم همسایه ها انجام شود. قوانین شهرداری به منظور تامین امنیت و رفاه شهروندان شامل موارد زیر هستند:

  • حیاط خلوت ساختمان هایی که به سمت جنوب ساخته شده اند باید از محل های عمومی جدا در نظر گرفته شود.
  • در صورت یکی بودن حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان برای دو واحد، فاصله دیوارها باید ۶ متر یا بیشتر باشد.
  • برای سقف سازه باید پایه هایی در نظر گرفته شود تا ایمنی محیط را تامین کند.
  • عایق کردن سقف حیاط خلوت یکی از مهمترین قوانین مسقف کردن آن است.
  • قانون پوشاندن سقف با توجه به نوع ساختمان و شخصی بودن یا آپارتمانی بودن آن متفاوت است.

پرداخت هزینه های حیاط خلوت باید چگونه باشد؟

برای ساخت حیاط خلوت یک سری هزینه ها باید پرداخت شود تا این فضا با ضوابط ساختمان مطابقت داشته باشد. با توجه به اینکه حیاط خلوت بدون سقف است و در یک فضای باز قرار گرفته، هر چند وقت یکبار باید تمیز شود. سیستم لوله کشی فاضلاب هم باید در این محیط وجود داشته باشد. هر چند وقت یکبار باید هزینه ای برای رفع گرفتگی های سیستم لوله کشی هم پرداخت شود. در صورت مشاع بودن حیاط خلوت طبقه اول آپارتمان، این هزینه بین تمام ساکنین ساختمان تقسیم می شود.

منبع: https://diyar22.com/blog/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/P848-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-5.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا