سرمایه گذاری

وام مسکن زوجین ، از شرایط تا امکان افزایش همه چیز اینجاست!

زوج های جوانی که تصمیم به تشکیل زندگی می گیرند دغدغه های متفاوتی دارند که شاید بتوان گفت مهم ترین آنها تامین مسکن است. با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، این امکان سخت تر شده و قیمت ها و هزینه های بالا مانع از آن می شوند که زوج ها بتوانند به راحتی به خانه مورد علاقه خود دست یابند. در چنین شرایطی است که وام مسکن زوجین به میان می آید و مطرح می گردد. در این مطلب از املاک آنلاین تصمیم داریم به این مسئله بپردازیم و هر آنچه در این زمینه باید بدانید را به شما گوشزد کنیم، از شرایط دریافت وام مسکن زوجین گرفته تا امکان افزایش آن در آینده. پس اگر شما هم چنین دغدغه ای دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تسهیلات خرید مسکن زوجین

به طور کلی می توان گفت که تسهیلات متفاوتی برای خرید مسکن زوجین وجود دارد که با توجه به شرایط متفاوت در بازپرداخت، نرخ سودها و… باید هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بررسی نمود:

وام مسکن زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم

این وام شرایطی مشابه با وام مسکن یکم دارد، ولی با این تفاوت که در این طرح که به زوجین ارتباط پیدا می کند مبلغ وام دریافتی چیزی حدود دو برابر می گردد. چنین وامی کمترین میزاد سود را میان سایر طرح های وام مسکن دارد. سقفی که برای وام مسکن زوجین در نظر گرفته شده است با توجه به منطقه سکونت آنها متفاوت هایی پیدا خواهد کرد. برای دریافت این وام چنین شرایطی لازم خواهد بود:

  • زوج ها باید چیزی حدود مبلغ نصف وام دریافتی را به مدت یک سال در بانک سپرده ‌گذاری کنند. در چنین شرایطی حداقل زمان انتظار برای دریافت وام، یک سال است.
  • زوجین باید خانه اولی باشند.
  • زوجین نباید قبلا از تسهیلات بانک مسکن و یا بانک‌ های دیگر برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن و یا انتقال سهم‌ الشرکه استفاده نموده باشند.
  • زوجین نباید از امکانات دولتی برای خرید خانه بهره برده باشند. این موضوع با استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی روشن خواهد شد.
  • نرخ سود این تسهیلات 9.5 درصد است.
  • اقساط وام به صورت ساده و پلکانی سالانه و دوره ‌ای تعیین می ‌شود.
  • وام باید حداکثر تا مدت 12 سال به صورت کامل تسویه گردد.

اوراق ممتاز در وام مسکن زوجین

روش دیگری نیز وجود دارد که با کمک آن می توان وام مسکن زوجین را دریافت نمود. به طور کلی می توان گفت که این اوراق در فرابورس خرید و فروش می گردند و با خریدشان نیز دیگر احتیاجی به انتظار یک ساله برای دریافت وام وجود نخواهد داشت. با وجود این در منابع حقوقی و بانکی شرایط دریافت آن به این شرح آمده است:

  • سقف وام مسکن زوجین برای متقاضیان تهرانی 100 میلیون تومان، متقاضیان در شهرهایی با جمعیت بالای 200 هزار نفر 80 میلیون تومان و برای متقاضیان در دیگر مناطق شهری 60 میلیون تومان است.
  • نرخ سود این وام 17.5 درصد است.
  • این وام تنها یک بار به متقاضیان پرداخت می‌ گردد، ولی برای دریافت آن نیازی به زوج اولی بودن نیست.
  • هر برگ از این اوراق در حدود 70 هزار تومان قیمت دارد و در فرابورس خرید و فروش می ‌شود.
  • هر متقاضی باید با توجه به شهر محل سکونت و میزان وام دریافتی خود تعداد مشخصی از این اوراق را تهیه کند.
  • با در نظر گرفتن سقف وام در تهران، متقاضیان دریافت این وام باید مبلغی در حدود 14 میلیون تومان برای خرید اوراق هزینه کنند.
  • به این ترتیب مبلغ خالص وام دریافتی متقاضیان تهرانی در حدود 85 میلیون تومان خواهد بود.
  • این وام حداکثر تا مدت 12 سال تسویه می گردد.
  • مبلغ اقساط وام مسکن زوجین 97 برای متقاضیان تهرانی در حدود یک میلیون ششصد هزار تومان خواهد بود.
  • ملکی که برای دریافت وام به بانک معرفی می ‌شود، باید طبق آیین نامه 2800 ساخته شده و استحکام بنای آن تأیید شده باشد.
  • عمر ساختمان باید کمتر از 20 سال باشد.
  • وام به بناهای خارج از محدوده شهری تعلق نمی‌ گیرد.

دریافت وام مسکن زوجین به چه کسانی توصیه می شود؟

با توجه به تمامی مطالبی که ذکر شد احتمالا به این نتیجه رسیده اید که دریافت وام مسکن زوجین برای تمامی زودج ها مناسب و یا حتی امکان پذیر نخواهد بود. به چنین مسئله ای باید موضوع نوسانات قیمت و نرخ تورم هم باید اضافه کرد.

مسئله دیگر اقساط ماهیانه وام است. معمولا برای شهروندان تهرانی حداقل یک میلیون و ششصد هزار ریال است. باید این را نیز بدانید که این اقساط روند پلکانی دارند و افزایش خواهند یافت. ناگفته نماند که در صورتی که وام از اوراق ممتاز دریافت گردد میزان سود بیشتر و مبلغ وام کاهش خواهد یافت. به همین دلیل می توان گفت که این وام می تواند برای افرادی که از قبل پس انداز قابل توجهی داشته اند مناسب باشد. بنابراین زوج های جوان باید تمامی این جوانب را در نظر بگیرند تا در صورت امکان به دریافت آنها اقدام نمایند.

امکان افزایش وام مسکن زوجین تا حدود 300 میلیون تومان

امروزه موضوعی در میان منابع خبری می چرخد که سر و صدای بسیاری را بر پا کرده است. نماینده مردج جهرم در مجلس شورای اسلامی چنین اظهار کرده است که:

« امروز اگر به دنبال کاهش قیمت مسکن و ایجاد اشتغال هستیم باید بازار مسکن رونق پیدا کند و این مسئله در گروی این است که توان مالی خریداران بالا برود تا چرخه خرید و فروش شکل بگیرد.»

او بر ضرورت افزایش سرمایه مالی بانک ها تاکید نمود و گفت:

« امروز این بانک ‌ها با کمبود بودجه و سرمایه رو به رو هستند و این مسئله قطعا در روند ارائه وام مسکن مشکل ‌ساز خواهد بود.

مجلس به ویژه کمیسیون عمران مجلس بارها اعلام کرده که امروز بازار مسکن برای رونق گرفتن نیازمند افزایش سقف تسهیلات مسکن است، اما مسئولان بانکی کمبود سرمایه را مانع اصلی این مسئله می ‌دانند.»

در نهایت نیز وی افزود: « در شرایط کنونی یک زوج برای خرید مسکن می‌ توانند حدود ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، حال به نظر من این میزان تسهیلات باید برای یک زوج به حدود ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا